156 sving til toppen af Pikes Peak i bil, men jeg tog toget, hvor stigningerne når op på 25 %. Der var køligt på toppen, men en god udsigt.
14. juni, 2012
Efter jeg havde været gennem Royal Gorge i tog kørte jeg den 1 time og 15 minutter scenic drive der er fra Canon City til Manitou Springs. 30 km af turen foregår langs et militært område – Butts Army airfield og Fort Carson. Der er ikke så mange tegn på det før du når til Colorado Springs, hvor det så også bliver neget tydeligt at man ikke lige skal dreje fra medmindre man har et legitimt ærinde.
Pikes Peak lige til øllet
Min tur gennem Royal Gorge var kl 9:30. Det var to timer plus det løse. Jeg skulle med Pikes Peak Cog Railway 13:20 og der er en time og femten mellem de to steder, så det var lige til øllet jeg nåede frem Jeg havde dog været forbi dagen før for at købe billet (som dog skulle afhentes) men det betød jeg kendte byen og vidste hvor jeg skulle hen (det er en lille og snørklet turist-by med masser af trafik. Der er dog en stor, gratis parkeringsplads ved toget, så du behøver ikke lede efter pladser i det villakvarter som omkranser stationen.
Du kan komme op på toppen af Pikes Peak på 3 måder
Du kan køre selv ad den lange, snoede bjergvej. Det gjorde jeg i 2008 og vil helt klart anbefale andre at køre den samme tur. Det er i stil med turen op på Mount Evans, men med mange flere hårnåle sving og en bedre udsigt.
Du kan gå derop. Det kræver god tid og god kondi. Du kommer op i 4300 meters højde hvor der kun er halvt så meget ilt som ved havoverfladen.
Du kan tage tage toget derop: Pikes Peak Cog Railway (toget er ude af drift pt. men forventes åbent igen i 2012 – læs mere her: https://www.cograilway.com).
Cog trains bedste plads
Jeg havde fået en super plads i toget på første række med kig ud af for- og siderude. Det betød 1.5 time på togets bedste plads. Det betyder så også 1.5 time på samme plads da vi kørte ned igen, så der kørte jeg baglæns og så det hele på samme måde igen.
Der kører mere end et tog på ruten, så der er dele spor undervejs hvor der stadig skal udføres noget manuelt arbejde som det har været tilfældet siden 1891, hvor turen blev kørt første gang. Toget kører året rundt, så en eller anden har tjansen når det blæser en pelikan midt om vinteren og driverne langs skinnerne er meter høje.
Stigning på 25% på Pikes Peak
Toget kan ikke køre mere end 10-11 mph og når den rammer de stejlester stræk (med en stigning på 25%) falder den til 6-7 mph. Du får ikke forklaret hvordan toget virker eller hvad der holder dig fast ved de stigninger (eller nedkørsler) men der er en model ved stationen som viser princippet og så er der det tredje spor hele vejen op.
En halv time på toppen af Pikes Peak
Turen op og ned er på 3.5 time. 3 timer til at køre og så har du en halv time på toppen. En halv time er fint, for det er der højdesygen begynder at sætte ind for de fleste. En halv time er også fin til at få set og nået det mest nødvendige. Og ikke mindst taget de obligatoriske billeder af en selv så man kan bevise man har været i over 4300 meters højde.
Kold, men god udsigt på Pikes Peak
Der var omkring 10 grader på toppen, men det blæste en del så det føltes som 2-3 grader og specielt ens kamerafingre frøs hurtigt til.
Udsigten fra Pikes Peak er bedre end på Mount Evans. Der er mere at se, og man kan bl.a se Colorado Springs nedenfor bjerget. Der er ikke 4300 meter ned til byen, da den jo allerede ligger i en hvis højde over havet (godt 1800 meter), men der er stadig langt ned.
156 sving til toppen af Pikes Peak
Vælger du at køre til toppen, så er der 31 km fra indgang til toppen af Pikes Peak highway. Den sidste del plejede at være en grusvej, men fordi den blev delvist skyllet væk hvert år og skulle genetableres blev det besluttet (via en retssag) at asfaltere hele strækningen. Mount Evans har stadig den højest beliggende asfalterede vej i USA, men asfalten på Pikes Peak er i den bedste stand, da projektet blev færdig i oktober 2011.
Pikes Peak Hillclimb race
Siden 1916 er der blevet afholdt et mortorløb op ad Pikes Peak Highway (Pikes Peak Hillclimb). Pga. asfalteringen frygtede mange at det ville være slut, men den 12. august i år afholdes det første på den nye belægning.
Turen op ad de knap 20 km gennem 156 sving, som ruten er, tager ca. 10 minutter for de hurtigste. Det bliver spændende at se hvordan tiderne for 2012 kommer til at se ud, når der nu er asfalt hele vejen op.
Nedkørsel på Pikes Peak
Det havde været en lang dag og jetlaggen drillede stadig lidt, så jeg må indrømme, at jeg tog en lille skraber på vej ned. Havde jo set det hele før 🙂 og toget var fyldt, så jeg kunne ikke nuppe en anden plads.