Havde vi ikke landet en god halvtime før tid i Chicago, så ville det have knebet med at skifte fly og terminal i Chicago på vej mod Las Vegas.
29. december, 2012
Eftremiddags afgang fra CPH
Første leg i turen til Las Vegas gik fra CPH til Chicago med SAS. Der var afgang 15:40, så masser af ro på mht. til at få det sidste pakket og turen ud i lufthavnen.
Economy Extra plads
Jeg havde brugt bonuspoint (15.000) på en opgradering til Economy Extra. Det betød bl.a. en separat back-drop og Express lane i sikkerheds kontrollen. Det betød nu ikke så meget for tiden, da der ikke var super travlt i lufthavnen.
Pga. min Economy Extra plads, var jeg også blandt de første der kom ombord og blev straks positive opstemt. Der var masser af plads, både i bredden og til benene. Der var også en ben-hviler, så der var god support til hele kroppen, når ryglænet blev lagt ned. Og pga. den gode plads, gjorde det ikke noget for min plads, når ham foran lagde sit ryglæn ned.
Havde det gjort, så kunne jeg blot skifte plads, da der langt fra var fyldt i Economy Extra sektionen.
God service til Chicago
Den gode plads har selvfølgelig en (stor) medvirkende effekt på min opfattelse af servicen ombord, men generelt syens jeg ikke den fejlede noget. Oprindeligt var min billet ikke med SAS, men Expedia klumrede godt og grundigt i min oprindelige booking (solgte og tog penge for en billet der ikke fandtes) og jeg endte så med denne. Som udgangspunkt meget fint, lige indtil den dag SAS stod overfor konkurs men det gik heldig vis.
1 time og fyrre til flyskifte
Den gode plads forrest i flyet, tre rækker fra døren, var tiltrængt da jeg kun havde 1t og 40m til at nå mit næste fly i Chicago.
Vi landede heldigvis 35 minutter før tid, så jeg regnede med det ikke blev noget problem.
Immigration i Chicago
Som nævnt landede vi i god tid. Jeg skulle videre med American Airline fra en anden terminal, så først skulle jeg gennem immigration og dernæst videre med toget til en anden terminal.
Som en af de færste, var jeg ude af flyet. Ude på den første lange gang, smeltede vi sammen med passagererne fra et andet fly og inden længe begyndte der at være mange mennesker i gangen der førte hen til immigration.
Ro på tænkte jeg. Mange var amerikanere og vi skal jo ikke i samme kø. Ro på.
Efter det næste hjørne gik folk ikke længere. De stod i kø. Da jeg kom nærmere kunne jeg høre en staff gentage residents in the line, VISA and ESTA keep to the right. Sweet. Ingen kø foreløbelig.
Jeg rundede et par hjørner mere inden det store lokale med immigrationskrankerne og så hurtigt, der var en speciel kø til Visitors Transit. Jeg skyndte mig ind, men kunne allerede se, det ville tage lidt tid.
Køen med residents var mere end 100 meter lang, og flere kom til. De som kom ind fra den anden side skulle gå hen i enden (kan forestille mig nogle af dem er blevet meget tossede på deres eget, strikse kontrol system).
Køen med transit kunder var dog også lang. Ikke ned ad gangen, men 7-8 lag dyb, med 20-30 personer i hver.
Inden man blev sendt hen til skranken, blev papirerne tjekket og rigt, rigtig mange havde ikke udfyldt korrekt (og kunne knapt engelsk), hvilket blot gjorde det tog længere tid.
Det tog en time og fem minutter at komme igennem immigration. En time og 2 minutter gik med at stå i kø. Selve immigration tog 3 minutter. Enester spørgsmål var: Business or pleasure, hvornår jeg sidst var i USA og hvornår jeg fløj hjem.
Mine svar var: Pleasure, september og to uger. Han spurgte ikke om andet, så ingen grund til at gå i detaljer med hvor jeg var i USA sidst, eller hvor jeg skulle flyve hjem fra.
Told, tog og mere kø
Efter immigration fandt jeg min taske og gik gennem tolden. Der var ingen kø, og tog 3 sekunder. Dernøst afleverede jeg bagagen igen hos AA, som pænt oplyste hvor toget til den anden terminal holdte.
Ved sikkerhedskontrollen i den anden terminal var der moderat kø og efter 10-15 minutter var jeg igennem, med en halvtime til afgang. Godt vi var landet en halv time før.
Chicago til Las Vegas
Sidste leg var fra Chicago til Las Vegas. Turen er på godt 4 timer og er uden service, på nær drikkevarer. Det var ved at være sent DK tid, så min plan var at få noget søvn.
Noget af en omvæltning at komme fra Economy Extra og til disse sæder. Sad af h til og søvnen var til at få øje på, så jeg var godt smadret da jeg gik af flyet i Las Vegas.
Det tog ikke mange minutter at komme ud til bagagebåndet, men det tog 10-15 minutter før bagagen dukkede op. Det betød jeg kunne studerer ankomsthallen. Rigtig mange mennesker ankom for at fejre nytår, og mange var allerede i gang med at drikke ved bagagebåndet. Der var også slot maskiner i ankomsthallen, hvis nu man lige havde nogle dollars til overs og man skulle vente længe på bagagen.
Lejebil og tjek ind på Excalibur
Udgang 10 i Las Vegas lufthavn, sender dig lige ud til shuttle busserne til lejebils-centeret. Selvom jeg skulle bo i Vegas tre overnatninger, havde jeg booket en bil (skulle videre ud af byen og den er god at have til at komme rundt).
Det tager små ti minutter hen til lejebils-centeret og der var ingen kø, så jeg kom til med det samme.
Havde pas, kørekort og kreditkort klar, så eneste spørgsmål fra damen i skranken var, om jeg ville købe personskade forsikring og udvidet road side assistance. Nej tak til begge dele.
Jeg fik bilen udleveret (mere om den i et andet indlæg) og begav mig ud i trafikken.
Lufthavnen ligger tæt på The Strip, så der var ikke langt ned til Excalibur. Jeg parkerede i Self Parking og fandt frem til Registration inde i det store kasino. Ingen kø, nøgle udleveret og begav mig ned mod den ende af kasinoet hvor jeg skulle med en elevator op (det tager lidt tid at finde rundt og man skulle næsten tro de bevidst gjorde det lidt mere besværligt end nødvendigt, blot så du kommer igennem så meget og bruger længst mulig tid på det).
Det havde været en lang dag, så jeg lod kasinoet og The Strip vente til dagen efter og gik til køjs.
Hjælp med at hjælpe andre
Billeje: Rentalcars.com | Auto Europe | CarTrawler
Overnatning: Hotels.com | Booking.com
4 Comments
Hej Rene
Jeg prøver at planlægge en tur fra San Francisco til La… Vi er i San Jose den 21 dec og vil gerne holde jul i san francisco.. besøge napa valley og yosemite. Derefter holde nytår i Las Vegas og slutte turen i LA. hvor vi så rejser hjem den 6 jan (Muligvis kan vi få rykket vores hjemtur til 10 jan) Er der områder du synes vi går glip af på vores vej? Steder vi skal blive mere end andre? Vi er lidt i tvivl om hvor længe vi behøver de forskellige steder… 🙂
@ Manahi
I kan ikke køre gennem Yosemite. Vejen igennem parken lukkede 15 oktober og åbner ikke igen før maj/juni pga. sne (den ligger i 3 km højde).
Her kan du se hvad vejforholdene er i parken: http://www.nps.gov/yose/planyourvisit/conditions.htm
I kan muligvis godt kigge lind i parken. Yosemite Valley plejer at være åben året rundt. Det kræver en dag et komme derud og kigge rundt.
Det betyder turen til Las Vegas går via LA og så tilbage til LA. Da i skal hjem fra LA, så vil jeg helt klart anbefale at køre via Highway 1 ned til LA og så krydse ind til Las Vegas. I kan køre via Death Valley til Las Vegas og så svinge ud forbi Grand Canyon fra Las Vegas på vej tilbage til LA. De er begge åbent året rundt.
Der er egentlig god tid til turen. 22-25 i SF, 26 ud til Yosemite, 27 tilbage til SF og ned af Highway 1, fra overnatning på Highway 1 (evt. Solvang9 mod Death Valley og overnat i DV, 30 fra DV til Las Vegas.
30-1 i Las Vegas, 2 til Grand Canyon (overnat der), 3 til Lake Havasu, 4 til LA, 5-6 LA.
Hej
Jeg vil høre om der er nogle gode råd, når man skal mellemlande i USA (for at rejse videre i USA) Hvordan foregår det? Skal man helt ud af lufthavnen for at tjekke ind igen – eller blot igennem sikkerhedskontrollen eller? Hvor lang tid skal man regne med at bruge? Jeg talte med SAS som sagde at 2 timer var rigeligt men der er vel forskel på lufthavne? Vi skal mellemlande hhv i Washington og Chicago. Gode råd modtages gerne ( gerne en – først gør du det, derefter det osv)
@ Pi
Det er altid den første mellemlanding i USA hvor immigration foregår. Det er så den mellemlanding hvor der skal være mest tid. To timer er et fornuftigt tidsrum.
Når I står af flyet i Washington, så følg skiltene mod udgang og immigration (det gør alle de andre passagerer også, da alle internationale flypassagerer skal igennem det – også amerikanske statsborgere.
I skal så ned i kø til immigration. Kan ikke huske med Washington, men der kan være en kø til transit (altså de der skal videre med et andet fly). Ellers så er staff som regel dygtige til at kalde afgange ud fra køen hvis man har travlt.
Efter immigration skal du finde din bagage.
Den skal du så igennem tolden med. I tolden skal du afleverer det dokument du fik om bord på flyet.
Lige efter tolden og INDEN du går ud i ankomsthallen, skal du afleverer din bagage igen til dit næste fly. Det går hurtigt og er blot at lægge det på et transportbånd (spøg staff hvis du er i tvivl). Spørgs også staff mht. bagagen i Chicago og hvordan det foregår. Typisk er den tjekket igennem hele vejen så du skal ikke foretage dig yderligere.
Så går du ud i ankomsthallen og går efter dit næste fly. Det kan være du skal skifte terminal, men det afhænger af dit flyselskab etc.
Når du har fundet din terminal (ofte den samme som du ankom til) så skal du igennem sikkerhedskontrollen igen. Igen kan der være en kø til transit, eller så kan det igen være staff er flinke til at vinke folk frem.
Efter sikkerhedskontrollen er det blot videre ud til gaten og dit fly.
I Chicago ankommer du så med et indenrigsfly, så der er ingen immigration. Som udgangspunkt skal du blot videre med et andet fly i samme terminal du er ankommet til, så du skal ikke gå ud og ind igennem sikkerhedskontrollen igen. Skal du skifte terminal, kan du risikerer at skulle ud og igennem sikkerhed igen mm.