Jeg slap for snekæder på min tur fra Salt Lake City til Jackson, men en vinter raodtrip kræver lidt mere forberedelse og flere forbehold.
27. dec, 2013
Vækket af jetlag
Jetlaggen fik mig op tidligt, så nød solopgangen over bjergene og fik styr på stumperne. Skulle nord på til mere kulde og sne, så havde meget mere tøj med, end jeg ellers på en roadtrip.
Jeg tjekkede ud af et julepyntet Holiday Inn og fandt frem til et nærliggende Walmart for at provianterer. Jeg købte dem ikke, men sjove var de.
Tjek på temperaturen
Når der er kommet lidt vinterdrys på bjergene, er udsigten aldrig kedelig.
Selvom der ikke var så meget sne i Salt Lake City, så var der hele tiden påmindelser om, at her kommer mere sne end i Danmark – og mulighederne for at have det sjovt i sneen er anderledes.
Inden jeg for alvor begyndte min tur nord på til Jackson, indstillede jeg bilens info system til celcius. Lidt nemmere at se hvor koldt det er ´når man ikke er så vant til Fahrenhaeit.
På en sommer roadtrip er det ikke så vigtigt, men når temperaturen kommer under nul, er det rart at vide hvad man har med at gøre.
Min dag startede på -2, men blev meget koldere i løbet af dagen – og endnu koldere i løbet af min roadtrip.
Fornemmelse for bilen
Jeg kørte nord ud af Salt Lake City mod Ogden.
Her gjorde jeg et kort stop for at tjekke bilen var som den skulle være, og kiggede lidt på byen. Ikke sindsoprivende, men bjergene og sne og kulde giver en anden oplevelse.
Kort efter Ogden drejede jeg fra mod Garden City og Bear Lake. Den tur bragte mig op gennem et bjergpas, inden jeg kørte ned til Bear Lake.
Kælkebakke med snescooter
Et stykke inde på den tur, flader landskabet lidt ud, og en af områdets populære kælkebakker dukkede op.
Hverken super lang eller stejl, men alletiders for børn. Enkelte havde en luksus kælketur, hvor de blev trukket tilbage op af en snescooter.
Udsigt til Bear Lake
Inden du begynder nedkørslen til Bear Lake, ligger der en rasteplads på toppen. Herfra er et utrolig view ud over søen og området.
Jeg valgte denne rute fordi jeg kendte den og tidligere har været forbi om sommeren. Jeg vidste det ikke var vilde bjergeveje, som er en fordel ved vinterkørsel.
Planlægning og kørsel på en vinter roadtrip
Ved Bear Lake krydsede jeg ind i Idaho. Der var stadig ikke meget sne, som betød vejene var gode at køre på.
Det fortsatte et stykke endnu og først da jeg nåede på til Montpelier, Idaho og drejede fra på Highway 89, var der sne/is på kørebanen.
Sne kørt sammen til is på vejbanen kaldes Black Ice på engelsk. Det er vigtigt at vide når du planlægger din vinter roadtrip i USA, for det er bl.a. udtryk som Black Ice du finder på de sider som fortæller om vejene er farbare, om du skal bruge snekæder mm.
Jeg landede i Salt Lake City, som har en kraftigere vinter end vi har i Danmark.
Det var jeg godt klar over og havde gjort mit forarbejde i forhold til valg af bil.
Selvom jeg skulle op til Yellowstone (hvor de får 4-10 meter ane om året) gik jeg ikke all in på en bil der kunne klare det hele. Mindre kunne fint klare mine udfordringer.
Jeg skulle kun køre til Jackson, så min Ford Escape SUV var fin. SUV’s er født med all weather tires (helårs dæk). Så der skal ikke rodes med leje af bil og sikre de har vinterdæk på.
DOT – USA’s vejdirektorat
Vejrudsigten er fin at følge med i når du er på roadtrip, men om vinteren er det ikke nok. Til min tur blev jeg bedste venner med Utah, Idaho og Wyomings DOT hjemmesider – Department Of Transportation. De lokale staters udgave af vejdirektoratets hjemmeside.
Her finder du al info om vejenes beskaffenhed, vejarbejde, uheld mm.
Fint nok at vide om sommeren, men super vigtigt om vinteren.
En vej gennem et bjergpas kan pludselig lukke pga. snefald eller være en for stor mundfuld for din almindelige bil eller sågar SUV.
Når du kører i bjergene om vinteren, så kan der være krav om snekæder på nogle strækninger. Snekæder er ikke standard ved udlejningsselskaberne så du skal selv sørge for dem.
På DOT’s hjemmesider kan du se hvilke strækninger der kræver snekæder (snow chains) og hvad kravene for brug er.
Her kan du se siden om Travel på Wyoming DOT. I menuen til højre kan du finde link til Winter.
Offentlige hjemmesider er ikke altid de mest morderne sider, så du skal afsætte god tid til at finde rundt og bl.a. åbne PDF filer for at finde den information du har brug for.
Den mest udsatte strækning jeg skulle køre på vej til Jackson var highway 89. Den havde jeg hold øje med noget tid inden min rejse, så jeg vidste om det blev den rute eller en anden.
Så skal du køre i områder af USA om vinteren med bjerge og sne, så gør dit hjemmearbejde.
Julepynt og øl i Jackson
Jeg ankom til Jackson da mørket faldt på. Dagene er korte på denne årstid og du kører langsommere hvis der er sne/is, så sørg for at planlægge ekstra god tid til dine strækninger.
Jeg havde været heldig med vejret, og vejene var godt ryddet, og de er generelt ryddet i byerne, når det ikke sner.
Jeg tjekkede ind på Lexington, som ligger downtown og centralt til alt det jeg skulle opleve.
Sne og julelys går hånd i hånd, og byen var fyldt med klassisk amerikansk julehygge og masser af lyskæder.
De af jer der har været i Jackson, kender de store porte af gevir som pryder byens torv. De er imponerende, men endnu mere henover jul hvor der er lyskæder på dem og de fleste træer.
Temperaturen var nu nede på -12, så det blev kun til en kort sightseeing tur rundt om torvet, inden jeg fandt indenfor til lidt varme og kolde øl.
Million Dollar Cowboy Bar er et must see sted i Jackson, og det var ikke mit eneste besøg de dage jeg var i Jackson.
Hjælp med at hjælpe andre
Billeje: Rentalcars.com | Auto Europe | CarTrawler
Overnatning: Hotels.com | Booking.com