Direkte fly til Chicago med SAS, opgraderet til Economy Plus, er alt jeg har brug for til en god tur til USA. Mad og drikke er sekundært for mig.
5. sep, 2016
Bekvem men ikke billigste billet til Chicago
Det var ikke den billigste billet jeg havde valgt til min tur til Chicago fra København.
Jeg bestilte billetten to måneder før afgang, hvilket er senere end jeg ellers anbefaler du køber din flybillet.
Jeg valgte en billet til 3600 kr. med SAS for at kunne flyve direkte.
Der var billigere billetter og muligheder, men så var der skifte i ex. Amsterdam eller London på vejen. Jeg betaler gerne ekstra for at flyve direkte.
Jeg ved at den direkte billet med SAS på samme tidspunkt var endnu billigere hvis jeg havde bestilt tidligere. Jeg skulle med samme fly hjem som nogle herinde på FB og de gav knap 3000 kr. for billetten med SAS.
Opgradering af flybillet
Jeg valgte at opgraderer min billet hos SAS fra Economy til Economy Plus.
Det benyttede jeg point til.
SAS har haft forskellige måder man opgraderede sig på. Før hen købte man sig til den klasse man ville flyve. Enten med kontanter eller opgraderede til den med point inde på SAS hjemmeside.
Så ændrede de til, at opgraderinger med point eller kontanter foregik via en samarbejdspartner.
Nu foregår det ved at byde på din opgradering. Der er ikke en fast pris. Du byder enten penge eller point.
For alle opgraderinger gælder det, at du ikke får besked før nogle timer (36) før afgang. Jeg fik således beskeden lørdag om, at jeg skulle flyve SAS Plus på min tur mandag.
God tid til direkte fly
Direkte fly til USA flyver ofte ud på eftermiddagen, så skulle ikke tidligt op. Jeg skulle flyve 15:40, så ingen stress med at komme i lufthavnen i god tid.
Der var ikke travlt i lufthavnen. Det var en mandag et par uger efter sommeferien sluttede, så ikke en dag med den største travlhed.
Jeg har oftest fløjet om lørdagen, men sjældent i højsæsonen. Jeg har været heldig og kunne lægge mine ture primært i september, hvor den værste travlhed har lagt sig, priserne er lavere, og der også er kommet mere ro på de fleste attraktioner rundt om i USA.
Da jeg skulle flyve SAS Plus, kunne jeg benytte Bag Drop til Business kunder, hvor der ingen kø var.
Til Economy var der lidt, men max en 10 minutters venten.
Jeg var i lufthavnen to timer før afgang. Det er ca. den tid i forvejen jeg dukker op til mine direkte flyvninger til USA. Det har aldrig været en udfordring for mig at nå flyet eller blevet set skævt til mig i tjek ind eller ved gaten.
Selvbetjeningspaskontrol i Københavns lufthavn
Jeg nåede lidt shopping (købte noget “dansk” til en amerikansk familie jeg skulle besøge) og en hurtig bid i SAS Loungen – som SAS Plus giver adgang til.
Når du flyver direkte til USA eller skal flyve uden for EU, så skal du gennem en paskontrol inde i lufthavnen på vej til din gate.
I Københavns lufthavn kom der i 2016 en selvbetjeningsløsning, hvor du selv scanner dit pas og går gennem en sluse.
Jeg havde tidligere benyttet lignende i bl.a. Amsterdam lufthavn, når du skifter til den terminal du skal videre til USA fra.
Dette var første gang i jeg prøvede i København og det gik fint.
Har du et dansk eller EU pas, så kan du benytte selvbetjenings paskontrollen hvis:
– Du har et pas med biometriske oplysninger (det har alle pas udstedt efter 1. August 2006 – og er også et krav for at rejse til USA)
– Du er fyldt 18 år.
Rejser du med børn under 18 år, skal du stå i kø til den manuelle paskontrol.
God plads og fin service
Turen fra København til Chicago er på 9 timer.
Jeg havde opgraderet til Economy PLUS. Den ekstra plads til benene er alt jeg behøver for at få en god flyvetur.
Jeg sover normalt ikke godt på fly, men på Plus har jeg sovet fint flere gange.
Der er bagage og mad/drikke inkluderet i SAS PLUS flyvningerne. Maden er ikke prangende, men jeg flyver ikke for madens skyld.
Jeg tror vi fik de samme serveringer på SAS Plus som på Economy.
Der var en flaske vand ved sædet.
Vi fik drikkevarer + snack før maden.
Mad
Løbende vand/juice – men du kan altid rejse dig og få noget at drikke.
En salt eller sød snack + drikke
En let anretning 1.5 time inden landing + drikke
Skærmen i sædet på Plus er også lidt større end på Economy.
Udvalget af underholdning er fint for de fleste, men jeg har selv iPad med, så bruger ikke udvalget.
Der er USB stik ved skærm så du kan lade telefon og tablet.
Der er wifi på de oversøiske flyvninger. Det er gratis på Plus og Business og det fungerer nogenlunde. Du kan tjekke mails og Facebook, men forvent ikke at kunne streame YouTube og Netflix.
Immigration i Chicago
Pga. lidt turbulens kom vi 20 minutter for sent til Chicago. Jeg skulle ikke nå noget, da dette var min endelig destination.
Du skal igennem immigration i den første lufthavn du lander i, i USA. Eller, hvis du flyver via Canada, skal du igennem immigration i ex. Toronto.
Skal du videre med et andet fly efter immigration, anbefaler jeg to timer til immigration mellem dine fly. Jeg har sjældent brugt mere end en time i immigration, og brænder det på kan du som regel komme foran i køen.
Skiltningen er lidt forskellig fra lufthavn til lufthavn, men proceduren er den samme.
Du skal igennem selvbetjeningsmaskinerne og afhængig af din kvittering fra maskinen, kan du ende i en af to køer.
Her kan du se mere om hvordan immigration foregår i USA.
Efter immigration skal du hente din bagage og gå gennem tolden med den. Også selvom du skal videre med et andet fly.
Skal du med et andet fly, skal du, lige efter tolden, følge skiltene mod transit og/eller re-check-in. Her skal du afleverer din bagage igen, til dit næste fly.
Det tager to minutter og der er personale til at hjælpe hvis du er i tvivl. Først derefter skal du fortsætte mod dit næste fly.