Vand spiller en stor rolle i Charleston’s historie. Tag på en havnerundfart og lær om byens historie, orkaner og militæret – nyt som gammelt.
13. sep, 2016
Havnerundfart i Charleston
Charlestons historie hænger uløseligt sammen med vand, derfor er et kig på Charleston historie fra vandet, et must.
Der er et par muligheder for at få Charlestons historie ind under huden fra vandsiden.
Jeg var med Charleston Harbor Tours som har forskellige kombinationer af ture.
Med dem kommer du 90 minutter rundt på vandsiden af Charleston og får hele byens historie fortalt med alt der involverede vand.
Turen starter lidt nord for downtown og sejler nogenlunde tæt på byen på vej mod syd, så du kan se nogle af byens kendetegn fra vandet.
Charleston stikker ikke særlighøjt op og så snart havnerundfarten kommer lidt væk fra land, er Charleston egentlig ikke et skønmaleri. Men der er mange interessante detaljer, hvis du har et kamera med lidt zoom på.
Charleston og piraterne
Charlestons historie og forbindelse til vandet, går tilbage til dengang pirater hærgede på disse kanter.
Byens geografiske placering lidt inde fra kysten i roligt vand og to store floder ind i landet, gjorde det til en populær handelshavn allerede den gang.
Men i en periode var det piraterne der hærgede og byen var ikke særlig sikker.
På et tidspunkt satte byen hælene i, og fik bugt med piraterne. Det gjorde de bl.a. ved at hænge mange af dem i White Point Park, på byens sydlige spids.
Her lod de piraterne hænge i flere uger til skræk og advarsel for andre og det virkede.
Charleston fik bugt med piraterne og blomstrede op til en stor handelshavn i South Carolina.
Inde fra Charleston, kan du ude i vandet og på de omkringliggende øer, se tegn fra både uafhængighedskrigen i 1700-tallet og borgerkrigen i 1800-tallet.
Lidt oppe ad Cooper River kan du også se det morderne Charleston i form af Arthur Ravenel Jr. Bridge og bag den, containerhavnen i Charleston – en af verdens mest effektive. Begge vender jeg tilbage til længere nede.
USAs krigshistorie i Charleston
Charlestons position som handelscentrum, gjorde byen udsat i forbindelse med de to skelsættende krige i USA’s historie: Uafhængighedskrigen og Borgerkrigen.
Turen rundt i havnen starter bagfra og Fort Sumter National Monument (https://www.nps.gov/fosu/index.htm) er første store historiske omdrejningspunkt i historiefortællingen fra guiden.
Fort Sumter er kun en skygge af sig selv i dag. Det var meget større da det blev bygget men blev reduceret meget i størrelse under krigen.
Fort Sumter er mest kendt for, at være hvor de første krigshandling i Borgerkrigen fandt sted i 1861, da Confederate styrker bombarderede det Union besatte Fort Sumter i 34 timer.
Det er i dag en del af National Park services og du kan komme på tur på fortet via National Park visitor centeret på havnen i Charleston.
Overfor Fort Sumter ligger på Fort Moultrie (https://www.nps.gov/fosu/learn/historyculture/fort_moultrie.htm), på Sullivan’s Island.
Det er 100 år ældre og spillede en vigtig rolle i uafhængighedskrigen mod England.
Fortet var oprindeligt bygget af palmetto stammer (palme ”træ” stammer).
Da den engelske flåde, som var en uovervindelig militær enhed på den tid, begyndte et ni timer langt bombardement af Fort Moultrie, havde de næsten ingen skade gjort. Palmetto stammerne nærmest svampeagtige egenskab, afbød blot kanonkuglerne og der skete næsten ingen skade på fortet.
Soldaterne på fortet samlede de engelske kanonkugler op, og skød tilbage og da de engelske skibe også strandede på stranden i lavvande, led den engelske flåde sit første nederlag ved Fort Moultrie.
100 år senere blev også Fort Moultrie bombarderet under Borgerkrigen, men overlevede og står den dag i dag.
Dyr og drinks
Med et lille afbræk i historiefortællingen, nød jeg en kølig fra bådens Full Bar (som betyder de serverer alkohol, herunder også drinks) mens jeg spottede lidt wildlife.
Orkaner i sydstaterne
Charleston ligger lige hvor mange storme og orkaner har hærget gennem tiderne (og et enkelt stort jordskælv).
I 1989 ramte orkanen Hugo byen Charleston. 3300 huse blev ødelagt, 18000 hjem fik store skader og 56000 hjem fik mindre skader og 12600 mobile homes blev ødelagt.
36 personer mistede livet i forbindelsen med orkanen.
På billedet med husene hvoraf tre har røde tage, er det kun huset med det røde tag til højre, som overlevede orkanen. Det var pga. dets ottekantede form. De andre huse på billedet er bygget efter orkanen – og man kan undre sig over de ikke var valgt en anden for, når nu man ved der kommer orkaner i området.
Hangarskib og ubåd i Charleston
Charleston’s forbindelse til militæret slutter ikke med de historiske forts.
Charleston har også et flådemuseum, hvor der ligger en destroyer, en ubåd og et hangarskib.
Hangarskibet er USS Yorktown og tager du ud til Patriots Point på Sullivan’s Island, kan du komme ombord på alle tre.
Jeg har tidligere været på USS Intrepid i New York, en russisk ubåd i Long Beach, CA og USS Midway i San Diego.
BMW’er og containerhavn
Charleston Harbor Tour slutter af med et nærmere kig på Arthur Ravenel Jr. Bridge. Den er fra 2005 og erstattede to slidte (og rygtet siger meget usikre) broer.
Under broen er noget af den gamle bro genbrugt som fiskemole.
Broen har en stor frihøjde. Det skyldes at Charleston er en travl handelshavn og nogle af de største containerskibe har port of call i Charleston.
Charleston har vedtaget at udgrave sejlrenden så de kan modtage endnu større skibe.
Men det er ikke kun containerskibe Charleston besøges af.
South Carolina har fabrikker for flere store bilmærker, bl.a Volvo og BMW.
Faktisk laves alle BMW X-modeller i South Carolina, så ser du en BMW X-model i Danmark eller andre steder i verden, så er den Made in USA.
Charleston havn er hvor alle disse udskibes fra, og der er altid tusindvis af dem på havnen.
Det er således også her en masse af de europæiske bilmærker importeres gennem og de store biltransporter ses ofte i ”bybilledet”.
Hjælp med at hjælpe andre
Billeje: Rentalcars.com | Auto Europe | CarTrawler
Overnatning: Hotels.com | Booking.com