Regenerativ bremsning

Regenerativ bremsning betyder, at ud og hjem ikke altid bruger lige meget strøm. Det skal indregnes når du kører i bakker og bjerge.

Opladning af batteriet ved kørsel

I Oakhurst prøvede jeg min første 250 kW supercharger. Jeg var ankommet tids nok, til at kunne nå ind i Yosemite National Park til Glacier Point og tilbage til Oakhurst, hvor jeg skulle overnatte.
Jeg brugte 18 minutter til at oplade bilen fra 19% til 70%. Det skulle vise sig at være mere end rigeligt til at køre den 160 km tur jeg skulle ud på. Faktisk havde opladning til 30% været fint, men det er hvad jeg langsomt lærte imens jeg kørte denne roadtrip i en elbil.

Da jeg tastede ruten ind i Teslas GPS, oplyste den mig at der ville være 45% tilbage, når jeg ankom til Glacier Point. 25% batteri til at køre 75 km. Min logik fortalte mig så, at jeg skulle bruge 25% for at komme retur, men åbenbart ikke. På skærmen stod der, at der ville være 42% tilbage på batteriet, når jeg kom retur til Oakhurst efter 160 km. Totalt et forbrug på 27% tur/retur.

Årsagen til dette regnestykke er, at turen fra Oakhurst til Glacier Point går op ad bakke (stort set) hele vejen. Tesla og andre elbiler benytter regen braking (regenerativ bremsning). Det betyder, at elbilen oplader når bilen bremser, og det gør den en del når det går ned af bakke i 75 km.

Billedet er ikke fra turen ud til Glacier Point, men illustrere den positive forskel mellem batteri niveau og forventet batteri ved ankomst.

God fartpilot i Tesla

Som et plus er fartpiloten i en Tesla rimelig god, så den kunne selv justere farten op og ned af bjerget så jeg ikke skulle sidde og bruge bremsen hele tiden. Nogle biler med fartpilot bibeholder farten, også i skarpe sving, hvor min erfaring med Tesla er, at de også sænker farten i skarpe sving, hvilket gjorde genopladning nemt og effektivt. Fartpilot er dog ikke autopilot, så du skal stadig være opmærksom og styre.

Spørgsmål og svar om regenerativ bremsning på en Tesla lejebil

Hvordan påvirker regenerativ bremsning effektiviteten og rækkevidden af en Tesla under forskellige kørselsforhold, såsom i bakker og bjerge?
Regenerativ bremsning øger effektiviteten markant, især i varieret terræn. I bjerge kan det spare betydeligt med energi, da bilen genvinder energi under nedbremsning.

Hvordan kan regenerativ bremsning bidrage til at forlænge batteriets levetid og reducere opladningstider under en lang road trip?
Ved at reducere behovet for konventionel bremsning reduceres slid på bremserne og forbedrer batteriets levetid, da energien genvindes og genbruges.

Hvordan integreres regenerativ bremsning med Teslas navigationssystem og køreassistentsystemer for at optimere kørselsoplevelsen og energiforbruget?
Teslas systemer er designet til at integrere regenerativ bremsning med navigation og autopilot for at optimere rækkevidden. Dette betyder, at bilen automatisk kan justere, hvor meget energi der skal genvindes, baseret på ruten.

Tilbage til artiklen om 6000 km roadtrip i en Tesla

Lej en Tesla til din roadtrip

Tesla og elbiler er mulige at leje på flere destinationer i USA. Tesla er det primære mærke, der udbydes af Hertz. Andre mærker introduceres løbende, bl.a. Polestar, som også dukker op i søgeresultaterne. Det er muligt at leje Tesla modellerne 3 og Y. Model 3 er en midsize personbil og Model Y er en SUV. Find detaljer og priseksempler via linket.

Hjælp med at hjælpe andre

Dit bidrag er værdsat og du kan hjælpe andre ved at give lidt igen. Jeg vil sætte stor pris på du benytter de links jeg har til billeje og overnatning her på siden. Ikke kun i din research, men også når du skal lave din endelige bestilling.
Billeje: Rentalcars.com | Auto Europe | CarTrawler
Overnatning: Hotels.com | Booking.com

Populære billeje byer

Her finder du detaljeret info om, hvordan du nemmest lejer bil på en række populære destinationer.



Andre roadtrip oplevelser:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Billeje i USA & Canada