I påsken 2015 havde jeg lejet en Ford Taurus i LA og havde den i to uger. Super lækker bil, ingen problemer og alt virkede som det skulle, men forruden revnede efter et stenslag.
Stenslag i forruden
Efter en uge kom vi rigtig uden for byerne og på en motorvej i nærheden af Joshua Tree National Park fik jeg et større stenslag i ruden.
Jeg har tidligere fået små stenslag på mine ture (har lejet bil mere end 25 gange i USA og Canada) og det har blevet ved det og det er end ikke bemærket ved aflevering af bilen.
Dette var dog et større et af slagsen og var øjeblikkeligt på størrelse med en to-krone og sad i den nederste 1/3 af forruden og ikke direkte i synsfeltet.
Vi var på vej væk fra større byer og havde ikke planlagt at besøge større byer før bilen skulle afleveres i LA og vi skulle hjem.
Der ville sikkert komme et efterspil på dette, men gad ikke køre ind med bilen nu, og risikerer ikke at kunne få en bil magen til (den var lækker).
Så vi valgte at køre, og så måtte ske hvad der nu sker når man afleverer en bil med stort stenslag i forruden. Og stenslaget var alligevel så stort man ikke fixer det, men skifter forruden.
Fra stenslag til revnet forrude
Et par dage senere kørte vi op i højderne i Arizona og lige pludselig sagde forruden pop. Stenslaget var ikke længere en to-krone, men en revne i forruden på 15 cm, midt i synsfeltet.
Pis, men nu var der slet ingenting at gøre, da der var langt til det nærmeste udlejningssted og skaden var sket.
Inden dagen var omme var revnen vokset til 25 cm og inden turen var omme dækkede den næsten halvdelen af forruden.
Aflevering og selvrisikodækning
Allerede da vi fik stenslaget, kiggede jeg mine papirer igennem. Jeg havde lejet bil uden dækning af dæk, vinduer, tag og undervogn, så der var ikke nogen dækning eller selvrisiko på nul kr.
Men jeg kender min egen rejseforsikring, og derigennem har jeg kr. 10.000 selvrisikodækning på billeje. Jeg tjekkede med forsikringsselskabet som bekræftede på mail.
Så der var ro på, da jeg kørte hen og afleverede. Jeg vidste at jeg måske ville komme til at lægge ud (havde tjekket hvad en forrude til en Ford Taurus kostede – 2250 kr. – så ikke verdens undergang) men vidste også at jeg kunne få det refunderet ved mit forsikringsselskab.
Da jeg afleverede bilen gik de en runde og bemærkede forruden. De udfyldte nogle papirer og markerede skaden, så bilen ikke blev klargjort og lejet ud inden det var fikset.
På papirerne skulle jeg også beskrive hvad der var sket og så skrive under.
En process de har prøvet masser af gange og det tog ikke mere end 5 minutter.
Jeg fik min kvittering fra scanneren (som alle får), plus en kopi af skadesanmeldelsen.
Forløbet er så, at de kører den gennem systemet og, afhængig af dækning, sender en regning eller så hører du ikke videre.
Hørte ingenting
Jeg vidste jeg ikke havde dækning inkluderet i lejen, så i månederne efter gik jeg blot at ventede på, at mit kreditkort ville blive trukket for skaden. Det beløb skulle jeg så blot sende videre til mit eget forsikringsselskab, med bevis på skaden (billeder og papirerne som blev udfyldt ved aflevering).
I dag, oktober 2015, har jeg stadig ikke set noget til en regning. Kan være den kommer senere, men da jeg ikke hænger på noget gør det mig ikke noget.
Opdateret 4. feb, 2016
I december 2015 kom der brev fra Budget (hvor bilen var hentet). De opgør udestående på skader en gang om året og mit udestående for bilruden var på 183 dollars.
Det beløb havde de trukket på det kreditkort jeg havde oplyst ved afhentning af bilen.
Jeg scannede brevet, tog et screenshot af min bankoversigt og sendte det, plus billeder, til mit rejseforsikringsselskab (Europæiske) og afventede.
Halvanden uge senere bad de om mit kontonummer og overførte pengene til mig
Når uheldet er ude
Her kan du finde mere info om Skader og uheld med lejebiler i USA & Canada og læse andres beskrivelser af, hvad de har været ude for og har gjort mht. dækning og forsikring mm.