Hold øje med dit strømforbrug i bakker og bjerge og genberegn din rute, hvis du har været i områder uden forbindelse.
Genberegning af rute og batteriniveau
Allerede på andendagen af denne roadtrip i elbil, havde jeg en af de store test af Tesla’en, rækkevidden og lademuligheder. Jeg skulle køre fra Oakhurst, igennem Yosemite National Park, til Bodie State Historic Park og ende ved mit hotel i Topaz Lake. En tur på 337 km, som burde være muligt i en Tesla Model Y. I hvert fald på papiret.
Ruten går dog gennem Yosemite National Park og indeholder en hel del højdemeter, som har indflydelse på strømforbruget. Du kan derfor ikke stole helt på Google Maps, og kun kigge på antal kilometer, når du planlægger din rute.
Jeg havde opladt Tesla’en til 100% før jeg forlod Oakhurst og håbede på, at det var nok. I min planlægning troede jeg der fulgte en adapter med ved leje af en Tesla. Med den ville jeg kunne oplade ved en Electrify America ladestander i Bridgeport på vejen. Men fordi der ikke fulgte en adapter med, var Tesla ladere min eneste mulighed. Og der lå ikke nogen på ruten, før ved Topaz Lake.
Løbende opdatering af forbrug og rækkevidde
Ved start sagde bilens GPS at der var strøm nok. Jeg havde dog ikke så meget erfaring med bjergkørsel endnu, så vidste ikke hvor præcis den var, efter en dag med mange stop. Jeg lavede derfor en ekstra beregning ved start, for at se om der var strøm nok til at nå frem til en Tesla Charger i Mammoth Lakes (det var der). En lille omvej, men en sikkerhed for, at jeg ikke løb tør.
I områder uden signal til bilen (ca. de samme områder du ikke har signal på mobiltelefonen) kan du miste beregningen og GPS ruten på skærmen. Ofte sker det i områder hvor du allerede godt ved hvor du er på vej hen, så sjældent et problem. Da det skete i Yosemite National park, vidste jeg godt hvilken vej jeg skulle køre, så egentlig ingen brug for en GPS.
Genberegningen var for tæt på 0%
Da jeg kom ud på den anden side af Yosemite til byen Lee Vining, lavede jeg en genberegning af ruten. Med batteriets strømniveau der og den ønskede rute til Bodie Ghost Town og videre til Topaz Lake, oplyste Tesla’en at jeg ville have 1% strøm tilbage ved ankomst. Selvom der er lidt mere power i batteriet når den når 0%, så var det alligevel lige stramt nok så tidligt på turen. For at fixe det, kørte jeg en halv time sydpå til Mammoth Lakes for at lade op.
I Mammoth Lakes brugte jeg 27 minutter på at lade op fra 42% til 94%. Så meget power havde jeg ikke brug for, men benyttede stoppet til at spise frokost.
Efter at have besøgt Bodie Ghost Town ankom jeg til Topaz Lake med 58%. Som dagen før i Oakhurst, lå der en Tesla Supercharger på hotellets p-plads i Topaz Lake.