Flybilletten til USA

Find en billig flybillet til USA. Se hvad du skal være opmærksom på før og under din flyrejse til USA og Canada, bl.a. ESTA og eTA.

Bemærk! Selvom du kan rejse til USA og Canada, vil der være pres på de billetter der er til rådighed. Der blev nedlagt flere ruter og selskaber perioden. Meget af dette kommer ikke tilbage, og nogle selskaber er ikke tilbage på samme niveau som før, og kommer det ikke før midt/sidst i 2022. Så udbuddet af flybilletter til USA og Canada vil være lavt et godt stykke tid (i forhold til før). Færre udbudte billetter betyder som regel højere priser.

Priseksemplerne nedenfor er fra før corona.

Priserne på flybilletter er meget varierende og jeg kan derfor ikke sige noget om, hvorvidt en pris er god eller ej. Det handler alt sammen om udbud og efterspørgsel og priserne ændre sig meget over tid og næsten dagligt.
Det kan være billigt at komme til USA, men prisen er meget afhængig af hvornår på året du skal afsted, hvor lang tid i forvejen du bestiller og ikke mindst hvor i USA du vil hen.

Direkte flyforbindelser til USA

Flyforbindelse til de store byer med direkte forbindelse fra DK (New York, Chicago, Washington, m.fl.) ligger omkring 3500-4700 for en retur.
Ruter med mellemlandinger ses ofte til under 3000 kr. og en retur til Boston med Norwegian kan findes til under 2000 kr.

Dyrest er det i sommerperioden Maj-August. Der kan være 1000 kr. eller mere at spare ved at tage afsted i september i stedet for august.

Corona har været hårdt for flyselskaberne. Det er endnu uvist hvad det kommer til at betyde for priserne i fremtiden, og ikke mindst ruterne.

Norwegian har allerede lukket flere ruter til USA. De havde ellers været medvirkende til at gøre billetter billigere. Med dem ude af det marked, kan det være priserne stiger igen.

SAS har enkelte direkte ruter til USA og har før corona været til overkommelige priser.

Tidligere har anbefalingen for den bedste pris været, at booke billet 4-6 måneder før afgang.

Hos SAS finder du også gode tilbud på en USA rejse, men de ligger ofte lidt uden for sæsonen, men da USA er et kontinent med mange muligheder (og årstider) så kan det være en god idé at tage afsted uden for de almindelige rejsemåneder.

Undersøg alternative lufthavne

Når du skal på roadtrip i et område, skal du passe på med at stirre dig blind på en bestemt lufthavn.

Skal du på den klassiske roadtrip på vestkysten kan du med fordel flyve til Los Angeles, San Francisco, Oakland (ved SF) eller Las Vegas).

Skal du rundt i Florida og/eller syden, er der både Miami, Ft. Lauderdale, Orlando og Atlanta at vælge imellem.

Skal du rundt omkring New York og østkysten, er der både JFK og Newark ved New York, Dulles i Washington DC, Philadelphia eller Boston i området. Måske endda Chicago hvis du også skal den vej ud.

Der kan være stor forskel på priserne til de forskellige lufthavne, så tjek priserne. Læg dertil, at der også kan være stor forskel på prisen på billeje, så det skal du også undersøge nærmere. Se her et eksempel på hvordan DC er billigere end New York, når der også skulle lejes bil.

Da Norwegian begyndte at flyve til USA var det med den nye Boeing 787 Dreamliner. Det er et lækkert fly, med en god rejseoplevelse.
Norwegian har udvidet deres ruter til USA med flere mindre destinationer. Dog skal du være opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er Dreamlineren der flyver på disse men istedet Boeing 737. Det betyder en mindre kabine, lidt mindre plads ved sæderne og ikke noget underholdning i sæderne.

Find billetten

Jeg synes et af de bedste steder at finde en billig billet er via Momondo søgemaskinen.

Den har også en feature der gør det muligt at se hvornår på året det er billigst at flyve til den destination man har valgt.

Når du har et resultat du synes om, så skal du prøve en søgning direkte hos flyselskabet. Her kan der være penge at spare, da du springer rejseselskabet over.

En anden mulighed er kayak.dk

Både på Momondo og Kayak har du mulighed for at sammensætte en rundrejse med fly. Dette er praktisk hvis du vil flyve ud til en lufthavn og hjem fra en anden.

Find en billig billet til USA

På siden SkyScanner kan du se en oversigt over priserne på flere forskellige destinationer i USA fra eks. København. På den måde behøver du ikke slå flere destinationer op for at se hvor du kan komme billigst hen. Du taster blot din afgangs lufthavn og så USA og du får listen.

Mellemlandinger på vej til USA

Når du ser søgeresultatet på Momondo er de billigste rejser typisk dem med mange mellemlandinger og megen ventetid i forskellige lufthavne.

Mit råd er, at du hellere skal bruge lidt flere penge på billetten og undgå for mange stop. Om ens første stop er i USA og så videre med indenrigs, eller man har en mellemlanding i Europa og så flyver direkte til destinationen er også afhængig af pris og destination.

Rejsegarantifonden

Jeg har samlet alt info om rejsegarantifonden og hvilke sikkerhedsnet der et til rådighed hvis du booker din USA rejse på egen hånd.

Se hvordan du kan få rejsegarantifondens dækning når du booker selv – og du behøver ikke booke en overnatning for at få det.

Indenrigsfly i USA og Canada

Når du flyver indenrigs i USA eller Canada er det ikke anderledes end når du flyver indenfor Europa.

Når du køber en indenrigsbillet til USA eller Canada skal du være opmærksom på de samme ting som i Europa. Det er meget udbredt at der ikke er indtjekket bagage inkluderet i en indenrigsbillet. På samme måde som du kender det fra flere lavprisselskaber i Europa (og selv SAS har en billettype uden indtjekket bagage).

Vær opmærksom på dette når du køber din billet. Det kan være du kan tilkøbe den online, men ellers kan du tilkøbe bagage ved tjek ind i lufthavnen.

De amerikanske flyselskaber du kender fra de oversøiske ruter så som Delta og United, flyver også indenrigs i USA. Selvom de ikke føles som deciderede discount selskaber på de oversøiske ruter, så er det lidt anderledes på indenrigsruterne. Her vil der ofte ikke være bagage inkluderet og servicen ombord vil være begrænset. Gnaske som i Europa.
Når du søger efter indenrigsbilletter i USA og Canada, ser du nok nogle flyselskaber du ikke kender. Det er selskaber som kun flyver indenrigs eller i hvert fald ikke til Europa. Eksempler er JetBlue, Southwest, Frontier Airlines, Alaska Airlines, Hawaiian Airlines, Spirit Airlines m.fl.

Når du køber en flybillet til din endelige destination i USA, så kan det være du skal flyve indenrigs i USA. Det vil du gøre hvis du lander i USA og flyver videre med et andet fly.

På den billet vil alt være inkluderet, så du skal ikke foretage dig noget i fohold til bagage. Det vil være inkluderet.

Processen i lufthavnen når du flyver indenrigs i USA og Canada er den samme som altid. Du skal tjekke ind, aflevere din bagen og igennem sikkerhedskontrollen.
Når du lander skal du ikke igennem paskontrol eller tolden, så du går blot til bagage udleveringen.

Her kan du se en tur med et indenrigsfly fra Boston til Minneapolis.

Her kan du sen tur med indenrigsfly fra Chicago til Atlanta.

Fordele ved køb direkte hos flyselskabet

Der kan være flere fordele ved at købe din flybillet direkte hos flyselskabet. Rejsebureauer og online booking portaler har nogle gange en billigere billet, men med besparelsen følger ofte nogle ulemper.

Selvom du skal flyve med Lufthansa, så er det ikke sikkert du kan finde din billet hos Lufthansa. Det er fordi at rejsebureauet eller online portalen har “overtaget” billetten. Først et døgn før afgang synkroniseres billetten med Lufthansa.
Det betyder også, at du ikke kan tage kontakt til Lufthansa for at ændre billetten, opgradere, tilkøbe mere bagage mm. Der kan også være udfordringer med at tjekke ind på forhånd, hvis ikke billetten er købt direkte hos flyselskabet.

Mange flyselskaber overdrager ikke alle deres billetter til rejsebureauer og online booking portaler. Du kan derfor ofte finde flere billetter/muligheder direkte hos flyselskabet. Der vil også være et bedre udvalg i billettens fleksibilitet (hvad der er inkluderet, hvad der kan tilkøbes, valg af sæde ved booking mm.).

Når du køber din flybillet

De informationer du skal oplyse ved køb af flybillet er mere omfattende end ellers.
De fleste store flyselskaber og sider som sælger billetter har alle implementeret disse og du skal derfor oplyse ting som køn og i nogle tilfælde pasnummer ved køb.
Den første overnatning vil du ikke blive afkrævet ved køb, men kan være du bliver mindet om, at tilføje den senere via e-mail.

Navnet på din flybillet

Du behøver ikke oplyse dit mellemnavn på din flybillet.
Hedder du ex. Hans Peter Jensen, så er det fint at oplyse Hans (som fornavn) og Jensen (som efternavn). Også selvom både Hans og Peter står under Fornavn i dit pas.

Jeg har fløjet til USA mere end 30 gange og har aldrig benyttet mit mellemnavn på en flybillet.

Æ, Ø eller Å i dit navn

Indeholder dit navn æ, ø, å eller andre specielle tegn, ex. é, ö, ä, så skal du kigge i bunden af dit pas (i området under billedet hvor der står en masse <<<<<< >>>>>>). Her er dit navn skrevet på den måde du skal benytte når du køber din flybillet eller udfylder din ESTA.

APIS – Advanced Passenger Information System

Når du køber flybillet til USA, så skal du oplyse lidt flere informationer end ellers. Det kaldes også APIS. De informationer du skal oplyse er ting som køn, alder, nationalitet, pasnummer og adresse i USA mm.
Det varierer mellem flyselskaberne og de sider du kan købe din flybillet på, hvor meget info de skal have ved selve købet. Spørger de ikke om alt, eller har du ikke alle info ved dig ved købet, så kan disse info oplyses efterfølgende via flyselskabernes hjemmesider inden afrejse. Skal de bruge flere informationer fra dig inden afrejse, så vil du modtage emails der minder dig om det.

Inden afrejse til USA

For at få ro i sindet inden sin afrejse til USA er der en række ting der er gode at huske på.

Jeg har lavet en huskeliste som kommer omkring nogle af de grundlæggende ting som Pas, ESTA, penge og kreditkort, billetter, håndbagage, indtjekket bagage mm.

Listen har detaljer om de enkelte ting og bl.a link til hvor man skal udfylde sin ESTA inden afrejse.

Check-in

USA flyvninger er specielle og der er et helt andet fokus på kontrol af passagererne end ved andre flyvninger.

Kom i god tid (2 timer før). Det er på nogle ruter (afhængig af flyselskab) muligt at checke ind ved selvbetjening (terminaler i check-in området). Det er faktisk et krav ved de fleste i dag at man gør det inden man stiller sig i kø til at afleverer bagagen. I skranken spørger jeg altid til, om alt er i orden og at alt er tjekket ind til slutdestinationen.

Stiller man sig i kø, så er der ofte et pre-check-in sikkerheds check der bekræfter hvem du er, dit pas og din bagage.

Efter check-in følger det sædvanlige sikkerhedscheck. Ude ved gaten er der så igen et sikkerhedscheck, så det anbefales at komme i god tid ud til gaten.

Bagage til USA

Nåe du tjekker ind til din rejse i Danmark, tjekker du din bagage ind til hele turen.

Hvis du mellemlander i Europa, skal du ikke bekymre dig om din bagage. Den finder selv vej til USA.

Hvis du mellemlander i USA, altså har en eller flere flyvninger i USA inden du ankommer til din slutdestination, skal du håndterer din bagage efter immigration.

I den første lufthavn du ankommer til i USA, eller hvis du mellemlander i Canada på vej til USA, skal du igennem immigration.

Lige efter immigration, skal du finde din bagage og gå gennem tolden med den.

Lige efter tolden, og inden du fortsætter til dit næste fly, skal du afleverer din bagage til videre behandling.

Denne process er tydeligt skiltet og der er personale til at hjælpe. Det tager ikke mere end et par minutter.

Hvis du har flere mellemlandinger i USA efter din immigration, så er din bagage tjekket ind til din slutdestination.

Bagage hjem fra USA

På din tur hjem fra USA, tjekker du din bagage ind i USA og ser den først igen når du er hjemme i Danmark.

Du skal ikke finde din bagage undervejs ved evt. mellemlandinger og der er ikke nogen former for immigration på vej ud af USA.

Bagagemængde til USA

Stort set alle flyselskaber i dag inkluderer kun ét stk. indtjekket bagage på 21/23 kg og ét stk. håndbagage.

OBS! Ved rejser til og fra USA skal du IKKE låse din bagage. Kun hvis du har en særlig lås på din kuffert som er godkendt af de amerikanske luftfartsmyndigheder: TSA.
Hvis du alligevel låser den, så forbeholder sikkerhedskontrollen i USA sig retten til at åbne din kuffert og hvis den tager skade, så dækker forsikringen ikke. Hverken TSA eller dit flyselskab vil dække skaden.

Bemærk, at det gælder både til og fra USA.

Dine rettigheder ved flyrejser

Hvis du kommer ud for forsinkelser, aflysninger mm. ved din flyrejse, er der en række regler der gælder.
Der er mange regler afhængig af hvor du flyver fra/til og hvilket selskab du flyver med.
Forbrugerrådet har samlet dem alle i en overskuelig liste her.

Jeg kan ikke hjælpe med spørgsmål vedr. dette, da jeg aldrig har benyttet mig af klagemulighederne.

Jeg har dog prøvet ikke at komme med et overbooket fly fra Toronto. Det løste sig, og jeg fik kompensation, så benyttede mig ikke af klagemulighederne.

Der er flere sider der kan hjælpe dig hvis du kommer i en situation hvor flyet bliver forsinket, aflyst eller overbooket, bl.a. Flypenge.

Det kræver ingen forsikring og kompensationen kan være på mere end 4000 kr.

Forældelsesfrist på flyforsinkelser

Du kan klage og kræve kompensation på dine flyrejser op til tre år efter du oplevede en forsinkelse.
Har du stadig alle detaljer fra din forsinkelse, kan du benytte ovenstående sider til at klage din ret og måske modtage en kompensation.

Indrejse i USA

Når man ankommer til USA, så skal man igennem immigration. Det er en udvidet paskontrol (husk dit pas skal være gyldigt i den periode du opholder dig i USA. Læs mere her.) hvor du bliver spurgt om diverse og skal have taget dit billede og fingeraftryk.

Det kan tage alt imellem 1 minut til flere minutter afhængig af situationen. Som oftest kontrollere de at du har en returbillet og spørger til om man har en hotel reservation. Mit råd er, at svare på det man bliver spurgt om og undgå at lave sjov på nogen måder. Alle jokes i immigration (og i amerikanske lufthavne generelt) er en dum ting.

Immigration har rettighed til at nægte dig indrejse (har intet med ESTA at gøre, som kun giver dig lov til at flyve til USA) og sende dig retur til Danmark uden de store forklaringer.

Opdateret 11. mar, 2017

Hjælp med at hjælpe andre

Dit bidrag er værdsat og du kan hjælpe andre ved at give lidt igen. Jeg vil sætte stor pris på du benytter de links jeg har til billeje og overnatning her på siden. Ikke kun i din research, men også når du skal lave din endelige bestilling.
Billeje: Rentalcars.com | Auto Europe | CarTrawler
Overnatning: Hotels.com | Booking.com

Andre roadtrip oplevelser:

København til Atlanta

København via Frankfurt med Lufthansa forløb uden problemer. Ikke den bedste plads i flyet men ok tid i immigration i Atlanta.

107 Comments

  1. To spørgsmål:

    Hvorfor er det absolut meget dyrere at rejse på enkeltbillet fra DK og f.eks. til LA og så hjem igen på en enkelt f.eks. fra UTAH, end det er med en dobbelt til LA?

    Jeg bor i Vejle og har familie i UTAH, Salt Lake City, som jeg gerne vil besøge og samtidig se lidt af Californien.
    For mig ser det ud som om, det billigste er at rejse fra Billund til LA, se lidt af byen her, så tage en indenrigs til Salt Lake City, tage med familien i bil omkring Las Vegas, nogle af nationalparkerne, ned til San Diego retur til LA og så tage hjem igen herfra.

    Vil det være en god disposition?

    Jeg har også familie i Phoenix, men det bliver vist for vildt at besøge dem i samme hug. . . Ca 14-18 dage til rådighed

    1. @ Finn

      Prisen på flybilletter er en finurlig størrelse, og det du spørger til har mange variationer.
      Jeg ved ikke hvordan du har søgt dine billetter, men det kan have stor indflydelse på hvilke priser du ser.
      Har du søgt på deciderede enkeltbilletter har du nok set den billigste løsning for to forskellige billetter.
      Søger du derimod på en rundrejse, så vil du typisk se en billet der er med samme selskab/code share (Star Alliance, One World, SkyTeam m.fl.) hvilket vil gøre billetten billigere. Rundrejse muligheden findes på de fleste flyselskabers egne sider samt de store søgemaskiner som Momondo m.fl.

      Hvis du finder en fornuftig pris på en rundrejsebillet, så vær opmærksom på, at billejen kan blive dyrere.
      Hvis du lejer bil i en by/stat og afleverer i en anden, kan der tilkomme et gebyr. Det kan nogle gange være ret højt. Det kan du læse mere om her: https://www.renefrederiksen.dk/billeje-i-usa/envejsgebyr-billeje-usa/

  2. Hej Rene.

    Tak for en fantastisk inspirerende side.

    Jeg kigger på flybilletter til Nashville, og i den forbindelse er den mest attraktive forbindelse (både mht. pris og tidspunkt) med mellemlanding JFK.

    Der er dog den (væsentlige) krølle, at mellemlandingen i JFK kun er på 1 time og 45 minutter . Selvom det er på samme flybillet, samme flyselskab og samme terminal i JFK (terminal 4), virker det som meget lidt tid, når der også skal tages immigration og bagage ind- og udlevering med i ligningen. Også selvom jeg ikke har noget imod at løbe for det.

    Vil du mene, at jeg skal holde mig fra denne afgang? Og kender du evt. til Terminal 4 i JFK, som skulle være opdateret mht. immigrationsprocess og transit indenfor de seneste år?

    1. @ Daniel

      En time og 45 bør være fint. Jeg har ikke brugt over en time i immigration i mange år. Der er standard immigration i JFK hvor du går gennem selvbetjeningsmaskiner (https://www.renefrederiksen.dk/immigration-og-indrejse-til-usa/). Længe siden jeg skiftede fly i JFK, men er det fra samme terminal, bør du ikke skulle ud og ind igen. Men der kan godt være sikkerhedskontrol igen.

      Du kan selvfølgelig altid være uheldig, at flyet er forsinket eller du lander samtidig med en masse andre fly, men jeg har aldrig været uheldig og aldrig haft mere end et par timer til et skifte, når jeg havde mest (https://www.renefrederiksen.dk/afrejse-mellemlandinger-og-immigration/).

      Til Nashville, ville jeg selv kigge efter en billet til Atlanta og køre det sidste stykke.

      1. Tusind tak for svar!
        Det var en god idé at forsøge Atlanta istedet. Derved ser det også ud til, at jeg kan nøjes med 1 mellemlanding.

        Er heller ikke sikke på, om jeg kan anvende selvbetjeningsmaskinerne, da jeg har børn med, der ikke har været i USA før på deres nuværende pas?

        Endnu engang tusind tak!

        1. Daniel

          I de fleste lufthavne sendes alle gennem selvbetjeningsmaskinerne – hvadenten du har været i USA før eller ej. Kan ikke huske Atlanta ( et stykke tid siden jeg var igennem) men i Houston, som jeg fløj gennem for en uge siden, blev alle sendt gennem selvbetjeningsmaskinen.

  3. Hej. Jeg har både boet i USA og rejst over flere gange, men denne gang er jeg vildt usikker på om jeg skulle have udfyldt noget forkert på ESTA da den er ændret. Mener at fly nummer skulle på, men er nu usikker på om jeg har skrevet noget forkert der, er dette ikke korrekt at det skal udfyldes? Er det muligt at ændre såfremt det er tilfældet eller er det bare ærgerligt nu den er godkendt? Håber inderligt at du kan hj mig da jeg netop her selvfølgelig ønsker alt er korrekt elles er det fluks retur igen. Har du nogen ide om dette?

    Derudover har jeg tænkt på om der er et godt sted i Florida hvor der er både country musik og bar med dans som kan anbefales?

    Det er en rigtig god side med mange nyttig informationer.

  4. Kære Rene,
    Jeg håber du kan hjælpe mig med at blive helt sikker ift mellemlandinger og kuffert-check in. Jeg har læst din beskrivelse mange gange men synes ikke den får mig til at føle mig 100% sikker på, at jeg har forstået det korrekt.
    Jeg flyver til Phoenix om en måneds tid, med 2 mellemlandinger. Ruten hedder Cph – London – LA – Phoenix. Mit spsm går på min baggage. Når jeg flyver fra London og lander i LA, og skal flyve videre til min slutdestination Phoenix, skal jeg så i LA samle min kuffert op efter Immigration?
    Skal jeg på noget tidspunkt af ruten tage højde for min baggage, eller skal jeg bare stryge lige igennem?
    Til info er min hjemtur Phoenix – London – Cph. (Altså kun 1 mellemlanding)
    Håber du kan skære det helt ud i pap for mig hvad jeg gør med baggage, for jeg bliver simpelthen i tvivl.

    1. @ Maja

      På vej til USA:
      – Aflever bagage i Danmark ved tjek ind.
      – Efter immigration i USA skal du finde din bagage og gå gennem tolden.
      – Lige efter tolden skal du aflevere din bagage til flyet til Phoenix. Det er tydeligt skiltet og der er personale til at hjælpe.
      – I Phoenix finder du din bagage efter landing.

      På vej hjem fra USA:
      – Du afleverer din bagage ved tjek ind.
      – Du finder din bagage når du lander i Danmark.

      1. Kære Rene,

        Tusind tak for svaret. Super dejligt at du har tid og lyst til at hjælpe. Jeg flyver alene for første gang, så det er rart at blive lidt beroliget og føle mig mere sikker på proceduren. Tak!

  5. Hej Rene.
    Vi skal til USA for første gang næste sommer, har fået billige billeter til NY.
    Vi planlægger 4 nætter i NY og skal derefter på 3 ugers roadtrip og så afslutte med et par nætter i en storby.
    Efter at jeg har købt billetterne har jeg så fundet ud af at jeg nok helst vil til det vestlige USA, pga de mange naturparker. Men jeg har ikke låst mig fast endnu. Jeg har kigget en del på både din og andres sider for at blive klogere på det østlige område – kan det fylde godt tre uger med naturoplevelser ?
    Hvis vi tager vestpå, ved du hvordan prislejet er for indenrigsflyv ?
    Venlig hilsen
    Tina og Lea

    1. @ Tina

      Da det er jeres første tur til USA vil jeg også anbefale vestkysten. Det er hvor i finder alle de ikoniske oplevelser i forbinder med USA.

      Du kan sagtens lave en tre ugers tur på østkysten med natur, men det vil ikke være som du forventer.

      Du bliver forelsket i USA på vestkysten. Når det er sket, vil du sætte mere pris på østkysten.

      Det er en anden type oplevelse end vestkysten, kræver mere forberedelse og at i har en mere lokal (mad, historie, kultur mm.) interesse.

      Hvad angår indenrigsfly så tjek priser på de sider jeg anbefaler i artiklen. Det er globale søgesider der også har alle indenrigsfly i USA.
      Bemærk, at prisen på indenrigs ofte ikke indeholder indtjekket bagage. Kig efter det som tilkøb eller vær opmærksom på du skal betale i lufthavnen.

      1. Tusind tak for hurtigt svar 🙂

        Jeg tænker at flyve til Phoenix fra NY, leje en RV eller bil og så tage turen rundt. Dvs skal returnere til Phoenix igen. Tænker at springe både SF og LA over. men måske besøge Las Vegas ? Har du et godt ruteforslag ?

        Venlig hilsen
        Tina

  6. Hej Rene, god side du har. Har lige lidt spørgsmål ang. Kuffert ind checkning . Vi har købt flybilletter ved Supersaver fra Billund – Frankfurt – Calgary – Las Vegas, hjem Las Vegas – Montreal – Brussels – Billund, de er egentlig købt som Air Canada billetter, men lufthansa flyver os til Frankfurt, og Brussels airline flyver en af turerne hjem. Men vi har opdaget at der kun er håndbaggage incl. ? Kan det passe at vi skal købe kuffert til 371 kr. pr. flyvning det vil sige x 6 et andet sted har vi set USD eller CAD pr. vej altså x 2 Har du nogle erfaringer der ? eller hvor kan vi undersøge eller ringe til. Tak

    Mvh. Frank

    1. @ Frank

      Det er desværre helt normalt. Bagage inkluderet er ikke længere en garanti. Heller ikke hos de store selskaber.
      Det har ingen betydning du har købt hos en rejseside. Det er ikke snyd det der er foregået. Jeg har ikke benyttet Supersaver for nyligt, men EU har for længe siden strammet op omkring skiltning af priser, så det med bagage bør have stået der en eller flere gange ved køb.

      De sælger de billetter de store selskaber har til salg og alle, selv SAS, har nu billetter til USA hvor der ikke indgår bagage som en selvfølge. Norwegian startede med det og ved mit seneste køb hos SAS skulle jeg vælge den rigtige billettype før bagage var inkluderet.

      I skal ikke købe bagage pr. flyvning, men til hver retning. Så i køber en indtjekket taske til USA og en retur fra USA. Afhængigt af, hvordan billetten er købt kan det være i kan tilkøbe det før afrejse, ellers er i nødt til at købe det i lufthavnen når i tjekker ind.

      Bemærk, at når i flyver via Canada, skal i også lave en Canadisk ESTA – eTA (https://www.renefrederiksen.dk/roadtrip-i-canada/eta-indrejse-til-canada-med-fly/)

      1. Hej Rene

        Tak for dit hurtige svar, så du mener ikke det koster 371 kr. pr. flyvning over 2000 i alt men mere måske god 600 pr. vej ? Kan vi tilkøbe det i billund ?

        Tak 🙂

        1. @ Frank

          Uden have købt billetterne selv og læst hvad der stod, kan jeg ikke med sikkerhed sige hvad i skal betale. Jeg ved det ofte er billigst at købe sammen med billetten og dyrere efterfølgende.

          Da i skal med forskellige flyselskaber er det ikke sikkert i kan login hos Supersaver og tilkøbe der. Kan være i først kan gøre det i lufthavnen.

          Læs om der står noget på jeres billet og deres hjemmeside. Og ring evt. til dem, hvis de har et supportnummer.

          1. Brug den bookingref, du har fået til at gå ind på de både Air Canadas hjemmeside og Lufthansa hjemmeside og tilkøb bagage direkte hos flyselskabet.

  7. Hej
    Jeg står og skal til San Francisco til marts, som en del af en studietur og vi står selv for at skulle købe flybillet og sørge for at komme derover og hjem igen, har jeg forstået det korrekt hvis det kun er ESTA jeg har brug for til dette, og så bare få den udfyldt med alle informationer?

  8. Hej Rene
    Vi skal blandt andet køre fra Grand Canyon Village til Los Angeles til sommer.
    Det er en tur på 7½ time og jeg vil gerne bide den halvt over.
    Har du eller nogen anden en ide til hvor vil skulle gøre stop?

  9. Hej Rene

    Vi er en familie på 6 voksen der skal til New York til juli være deri 5 dag og så videre til Florida

    vi er lidt til tvivl om bagager reglerne når man bestiller en billet med bl.a. er det så incl. kuffert og håndbabage.

    mvh

    Pia Haase

    1. @ Pia

      Ud af Danmark er bagage (og til dels mad) er inkluderet hos de fleste flyselskaber.

      Dog er der undtagelser, så kig på den bestilling du laver inden du betaler. Der vil det være oplyst om det er.

      Norwegian er kendt for ikke at have bagage og mad inkluderet i deres billigste billetpriser. Du tilkøber det som en del af købsprocessen.

      Hos nogle flyselskaber introduceres der ekstra billige billetter, hvor det fungerer som hos Norwegian, at du skal tilkøbe bagage og/eller mad. Men det fremgår af siden inden du bestiller.

      I USA er sagen en anden. Køber i en indenrigsbillet til en flyvetur i USA, er det mere regelen end undtagelsen, at der ikke er bagage inkluderet. Reglerne i USA er anderledes mht. priser mm. så der skal du være ekstra opmærksom på dit billet køb.
      Dog er det ikke værre, end at du kan yilkøbe bagage ved check ind.

      Fløj selv United for to uger siden fra Chicago til Atlanta. Her var der ikke bagage inkluderet, men tilkøbte en taske for 25 $ ved check ind.

    2. Hej Pia
      Der er både og svar til dit spørgsmål

      Det kommer an på hvilket flyselskab du skal rejse med og hvilket billet du køber hos dem.
      Mange selskaber har nu “light” produkter som er uden indtjekkede kufferter (håndbagage er med i prisen – vægt varierer) lige som Norwegian altid har været. SAS, AirFrance, KLM, Lufthansa, Delta som har mange afgange til NY har disse produkter, hvor du så enten kan opgradere din billet, eller tilkøbe bagage ved bestilling. Her skal du så være ekstra opmærksom hvis du søger via Momondo eller andre flybillet søgemaskiner, for der er det en “fra” pris du ser uden indtjekket bagage. British Airways har stadig bagage med i prisen, som jeg er orienteret om.

      Nå men det var en lang smøre. Jeg flyver selv til NY her til sommer, og efter nærmest altid at have brugt Momondo som udgangspunkt gav jeg op med dem – da de “rejsebureau” sider du ender på tager vidt forskellige priser for bagage, og det blev faktisk temmelig uoverskueligt.

      Jeg endte op med at købe via airfrance, og optjener dermed også nogle miles. Vi er 2 voksne og 1 barn der skal afsted. Vi har ikke brug for 3 store kufferter, så vi var lidt alternative og 1 af os købte en billet med “hele pakken” af bagage, mens 2 købte “light” produktet, og dermed sparede vi nogle kuffert penge. Vi gav 3.800 pr mand i snit for at flyve direkte til NY og så hjem fra Washington med kort skift i Paris på 1 t og 45 min. Til orientering må du have 12 kg håndbage med hos AirFrance.

      Håber det kan hjælpe dig
      Til september flyver jeg til Denver med British Airways både ud og hjem, og der er kuffert med i prisen via momondo

      Mvh Morten

  10. Hej Rene,
    Jeg skal til Chicago, og har fundet billetter via Toronto via United Airlines. Men trods din beskrivelse her på siden, er jeg stadig lidt i tvivl om proceduren ved mellemlanding i Canada. Så kan du bekræfte, at jeg kun skal igennem immigration i Canada for at vise pas for herefter at flyve videre til USA, og at bagagen sendes direkte til slut destinationen uden at jeg behøver at tænke på den ved mellemlandingen i Canada?

    Jeg formoder ikke, at man ved mellemlanding i Canasda skal ansøge om ESTA formular, kun til USA?

    Jeg skal på familiebesøg i både IN og MI, så jeg påtænker at købe en enkel fly billet fra Grand Rapid, MI til Chigago, hvor jeg flyver hjem fra. Tænker jeg skal bruge ca 3 timer til at indtjekning af bagage og immigration i O’Hara. Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?

    Det var hele tre ting! På forhånd mange tak – også for en inspirerende hjemmeside.
    Hilsen
    Christel

    1. @ Christel

      Denne forklaring gennemgår hvordan min sidste tur gennem Toronto forløb: https://www.facebook.com/roadtripiusa/posts/10155228578536996
      På den tur, skulle jeg ikke slev gøre noget med bagagen i Toronto. Immigration til USA foregår også i Toronto og du skal derfor ikke igennem noget i Chicago når du lander der.

      Du skal have både en eTA (for at flyve til Canada) og en ESTA (for at flyve til USA). Det er underordnet at du kun mellemlander i Canada. En eTA (og ESTA) har intet med ophold i landet at gøre, kun tilladelse til at måtte flyve til landet.

      På hjemturen fra Chicago er 3 timer meget god tid at møde op. Selv møder jeg op to timer før.
      Ved udrejse af USA er der ikke noget immigration. Der foregår det blot som når du stiger på et fly i Danmark – du tjekker ind, går gennem sikkerhedskontrollen, går til din gate og flyver.

  11. Hej Rene
    Vi tager til Las Vegas over Island, SF og Las vegas.
    Ved bestilling af fly stod der:
    “Et visum eller lufthavnstransutvisum er påkrævet. De her nævnte krav er kun vejledende. Kontakt din ambassade eller udenrigsministeriet for yderligere information
    Hvad kræves der?

  12. Hej Rene. Din side er blevet vores bibel ift kommende usa rejse – tak for det 🙂 Vi er i gang med at planlægge vores 3 ugers tur fra Washington DC til Miami over blue ridge mountain.
    Vi er dog i tvivl om flybiletterne – ikke hvem og hvornår vi skal flyve, men mere hvilke plads vi skal vælge – sønnen (12 år) og begge os voksne er alle over 183 cm høje og vi overvejer om vi mon skal ofre det ekstra og ta 1.klasse (eller hvad det nu hedder på fly) synes bare at prisen er godt pebret – men er nervøse for den lange flyrejse på smalle korte sæder 🙂 er du nogen sinde blevet opgraderet til bedre pladser – så man skal satse på det ??? Vi flyver i midt september.

    MVH Anja Resen

    1. Jeg er 1.87 og min kone er 1.83. Vi har fløjet meget på economy. Det er ikke særlig sjovt, men jeg er personligt for nærig til at opgradere.

      Vil man have lidt bedre plads, så er der typisk en mellemklasse, der hedder “Economy plus” e.lign. Det er ikke voldsomt meget dyrere end economy og giver en del.

      mvh. Peter

    2. @ Anja

      Som Peter skriver, så kan man godt overleve på economy. Er selv 182 cm og fløj godt ti timer fra Frankfurt til Houston for et par uger siden.

      På vejen hjem havde jeg opgraderet til Economy Plus. Det giver ekstra plads til benene og er min foretrukne opgradering, da det er bedst value for money.
      Det varierer meget hvordan og hvorledes det foregår fra selskab til selskab.
      Jeg fløj United og det kostede 1100 kr. pr. billet og jeg gjorde det på deres side efter jeg havde købt billetten. Billigere end at købe en economy plus fra start og meget billiger end business.
      Ikke alle selskaber det er så billigt og processen er forskellig (SAS har i en periode kørt med, at man byder en pris/eller bonus point og så er man måske heldig at blive opgraderet for det man byder).

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Billeje i USA & Canada