3800 militærfly er pensioneret og står på en militærbase ved Tucson, AZ. Du kan komme ud blandt dem på en tour og lære hvorfor de er endt der.
30. marts, 2015
En flykirkegårde i Arizonas ørken
Jeg bruger normalt ikke lang tid på deciderede museer på mine roadtrips, men en gang imellem dukker der noget specielt op.
Pima Air & Space er et af de steder.
Selvom jeg havde været på USS Midway og se på fly tidligere på turen, så var Pima Air & Space Museum de mange timer værd.
Det var dog ikke flyene på museet der havde gjort mig interesseret i stedet, men muligheden for at komme ind på en militær flybase og se noget andet: AMARG – The Boneyard.
The Boneyard tour
I 2015 foregik muligheden med The Boneyard anderledes end i dag (se mere til slut).
Vi var derfor mødt op ved Pima Air & Space Museum ved åbning, for at komme med på den første bus tour over til The Boneyard.
Så snart vi var på parkeringspladsen ved Pima, bemærkede vi, at der lå en militærbase tæt ved. Hen over hovedet på os lettede der A-10 Tank Killers i par og fløj en runde, landede, og lettede igen.
The Boneyard er kælenavnet for den flykirkegård der er en del af Davis-Monthan Air Force Base.
Her er der parkeret 3800 fly og helikoptere i ørkenen og du kan komme ind og se noget af området.
Du kan komme på en bus tour inde mellem nogle af flyene og høre om, hvorfor de mange fly står netop her.
Modsat hvad mange tror, så er det ikke kun udrangerede fly der holder her. Dem er der mange af, men nogle af flyene fejler ikke noget og kunne såvidt godt flyve igen og gøre tjeneste.
Men mange af dem er parkeret her fordi de ikke længere er rentable at holde på vingerne og nyt og bedre er kommet til.
Det er heller ikke kun fly fra USA’s luftvåben der ender her, men generelt militært udstyr fra NATO lande og andre allierede.
Der er flere årsager til at flyene står sådan her og ikke blot skrottes og pilles fra hinanden.
Nogle af de gamle, store bombefly som fløj med atomvåben står fremme så “fjenden” kunne se at flyene var taget ud af tjeneste og man overholdt nedrustningsaftaler.
Lignenede boneyards findes i Rusland, hvor USA’s satellitter kan holde øje med om de overholder deres del af aftalen.
Man kan så kigge hinanden over skulderne og se om flyene nu også afmonteres (motor mm. fjernes) så de ikke kan bruges i tjeneste mere.
Nogle fly står dog blot i reserve og den tørre ørkenluft er ideel til opbevaring. Andre er skrottet og strippes for dele som man helt eller delvis bygger “nye” fly af eller sælger som reservedele til allierede.
Mere end 300 fly på Pima Air & Space Museum
Du kommer ikke ud af bussen på The Boneyard Tour, men på Pima Air & Space Museum kan du komme helt tæt på alle de fly du orker.
På Pima Air & Space Museum står mere end 300 fly inde og ude og skal du nå dem alle, skal du afsætte rigtig god tid.
Der er fly i alle størrelser fra luftfartens ungdom frem til i dag. Da jeg var der, var et Boeing 787 Dreamliner ved at blive gjort klar til udstillingen.
Det var et af de fly Boeing havde brugt til test og til at få flytypen godkendt.
Selvom det nu var en museumsgenstand, så var det stadig en del af Boeing i den forstand, at det varme vejr og sol i ørkenen skal teste byggematerialet. Boeing 787 Dreamliner er nemlig lidt speciel, da noget af det er lavet af kompositmateriale, som man ikke har så mange års erfaring med.
Turen på The Boneyard er ca en time. Vi brugte yderligere 3 timer på museet – og nåede ca. 70% af udstillingen.
Besøg Pima Air & Space Museum
Her kan du finde mere info om Pima Air & Space Museum i Tucson, Arizona.
Vil du på Bonayard tour skal du bestille plads og senest ti dage før du ønsker at besøge stedet.
Du skal udfylde nogle informationer online for at reserverer din plads og medbringe billede ID (dit pas) på turen.